Àlex Gutiérrez estudia la relació entre el desenvolupisme valencià i el cinema en els anys 60
La Institució Alfons el Magnànim-Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació presentarà el proper dimecres 29 de gener de 2020, a les 19 hores, a la Cafeteria Rialto – Filmoteca (Plaça Ajuntament, 17) el llibre Per a tots els públics. L’exhibició cinematogràfica a València (1957-1975) obra de l’investigador Àlex Gutiérrez Taengua. A la presentació participaran, a més de l'autor, Raquel Tamarit (Secretària autonòmica de Cultura i Esport), Maria Josep Amigó (Vicepresidenta de la Diputació i Presidenta de la Institució Alfons el Magnànim), Marta García Carrión (professora d'Història Contemporània de la Universitat de València) i Pedro Uris (crític de la Cartelera Turia). L’esdeveniment estarà amenitzat per Dúo Fuoco que tocaran algunes de les bandes sonores més famoses de la història del cinema. L’entrada com és habitual serà lliure i gratuïta fins a completar l’aforament.
Aquesta coedició entre el Magnànim i l’Institut Valencià de Cultura, en paraules d’Amigó, “és una gran oportunitat per a les dues institucions públiques” i pot ser “la primera de moltes”, ja que açò és “un pas més en les sinergies i col·laboracions de cara a futurs projectes al nostre territori en la difusió cultural i en valencià”.
Segons la secretaria autonòmica de Cultura i Esport, Raquel Tamarit, «el llibre d’Àlex Gutiérrez Taengua és la primera coedició entre dues institucions que treballen per la nostra cultura amb la voluntat de continuar col·laborant en noves publicacions de temes valencians i en valencià.» Tamarit destaca també que «en aquest cas, es tracta d’una valuosa aproximació a la història dels espais d’exhibició a la ciutat de València, un tema molt vinculat a la Filmoteca de l’IVC en la seua tasca per la recuperació del patrimoni cinematogràfic».
Entre 2010 i 2017 es van tancar més de 400 sales de cinema a l’Estat espanyol. Aquesta tendència a la baixa troba els seus orígens, almenys al cas que ens ocupa, a mitjan dècada dels 70. Tanmateix, els anys anteriors havien representat tot el contrari: el zenit en una llarga etapa d’esplendor per a les grans pantalles. I la ciutat de València n’és un esplèndid exemple. Per a tots els públics presenta la relació entre una ciutat víctima del desenvolupisme i el fenomen del cinema; un estudi rigorós sobre el funcionament del conjunt de cinemes d’aquesta ciutat entre el 1957 i el 1975.
El cinema com a ferramenta d’estudi del canvi socioeconòmic
L’autor també s’acosta al fenomen dels cine-clubs, espais ben diferents dels cinemes comercials en el fons i en la forma, els quals plantejaven una dimensió de l’exhibició cinematogràfica llargament oblidada per la historiografia: la de l’associacionisme cinèfil, que serví en molts casos per a projectar cintes prohibides pel règim en el circuit comercial. Tot i això, la llarga nòmina de cine-clubs demostra l’atenció que rebé el setè art des de distints col·lectius de la ciutat.
Així doncs, Per a tots els públics planteja, més enllà de l’aportació de dades al voltant del funcionament de la maquinària cinematogràfica, com els cinemes ens revelen un camp d’estudi capaç d’oferir informació important sobre el canvi socioeconòmic dels últims anys de la dictadura, la història de València i la dels seus habitants.
Àlex Gutiérrez Taengua és llicenciat en Història i màster en Història Contemporània per la Universitat de València. Actualment és professor de secundària i redacta una tesi doctoral centrada en el cinema durant les darreries del franquisme. Ha col·laborat en la Cartelera Turia i ha treballat en l’àmbit del teatre i la gestió cultural.
Més informació: Alfonselmagnanim.net