Cargando Eventos...

X Cerrar
Registro
Acceso
Buscador de eventos en Valencia

Fecha
Tipo de evento
Iniciar búsqueda eventos
X Cerrar
Uso de cookies
Este sitio web utiliza cookies, además de servir para obtener datos estadísticos de la navegación de sus usuarios, se utilizan para prestar o habilitar servicios o finalidades solicitados por los usuarios. Si continúas navegando, consideramos que aceptas su uso. Puedes cambiar la configuración u obtener más información en nuestra política de cookies pulsando aquí
Estás en: Portada > Más noticias
CULTURA

L'IVAM s'endinsa en l'obra més desconeguda de Josep Renau durant el seu exili a Mèxic i a Berlín

La mostra reuneix més de dues-centes obres procedents majoritàriament dels fons de la Fundació Josep Renau depositats al museu
Redacción 2021-07-10
La directora de l
La directora de l"IVAM, Nuria Enguita, i els comissaris del projecte, Ramón Escrivà i Josep Salvador. EPDA
La directora de l'IVAM, Nuria Enguita, i els comissaris del projecte, Ramón Escrivà i Josep Salvador, han presentat als mitjans l'exposició 'Els exilis de Renau'. La mostra, oberta al públic del 8 de juliol de 2021 al 9 de gener de 2022, posa el focus en l'obra del fotomuntador i muralista valencià Josep Renau elaborada durant els seus anys d'exili, primer a Ciutat de Mèxic (1939-1958) i, posteriorment, a l'antiga República Democràtica d'Alemanya (1958-1982).

"Renau va iniciar una diàspora de 43 anys. La major part de la seua vida lluny de la seua 'màtria' (com ell deia). La condició d'exiliat marca tota la seua obra", ha explicat la directora de l'IVAM, Nuria Enguita, sobre els períodes històrics menys coneguts dins de la producció artística del valencià que centren l'exposició al museu.

En la introducció sobre l'exposició, Nuria Enguita ha subratllat que en l'obra de Renau "hi ha un universalisme, un internacionalisme, que li ve de la idea tant com de la vivència. I una comprensió de la relació entre feixisme i capitalisme i un coneixement de les seues contradiccions, que és tant pensament com experiència directa. Perquè els exilis mexicà i berlinés són dos exilis en la frontera. Dibuixats sobre la línia mateixa de la confrontació: del Mèxic que pateix la pressió fronterera de l'imperi dels EUA i el Berlín dividit de la Guerra Freda".

L'exposició inicia el recorregut dedicant un apartat especial a l'estudi de la relació entre Josep Renau i el muralista revolucionari David Alfaro Siqueiros, el qual va incorporar l'artista valencià, comunista com ell, a l'equip internacional que va realitzar el mural 'Retrat de la burgesia', una de les fites del muralisme revolucionari mexicà.

"Es tracta d'una al·legoria de la destrucció, utilitza una iconografia basada en la idea de la tecnologia al servei de la destrucció i la irrupció del feixisme a Europa, aliat amb el gran capital", ha matisat Escrivà. És un mural molt innovador concebut com un fotomuntatge realitzat amb pintura a la piroxilina, "un material industrial de l'època" i que es veurà per primera vegada a l'IVAM.

Ocupen també un lloc destacat en aquesta primera secció obres de Siqueiros, "considerades monument nacional al país i que han sigut molt difícils d'aconseguir", juntament amb els diferents projectes d'obra mural i comercial que Renau va elaborar durant els anys que va passar a Mèxic, amb la indispensable col·laboració de la seua dona, l'artista Manuela Ballester.

"No es pot entendre la producció de Renau sense comptar amb la col·laboració de Manuela Ballester. Aquest suport li va permetre destinar temps a una obra més personal, a canvi que Manuela no poguera fer-ne la seua pròpia, com ha ocorregut amb tantes dones artistes", ha afirmat el co-comissari. L'exposició projecta el documental 'Manuela Ballester, el llanto airado', dirigit per Giovanna Ribes.

El segon bloc de l'exposició mostra, per primera vegada des que es va presentar després de l'obertura oficial de l'IVAM, la sèrie completa de fotomuntatges de Renau 'The American Way of Life' en diàleg amb l'obra de l'artista soviètic Alexander Zhitomirsky. "Renau va denunciar el potencial expansiu, l'imperialisme i el procés de colonització cultural del model de vida americà", assenyala Escrivà, una investigació que es complementa amb una mostra documental reduïda a la sala de la biblioteca del museu.

El tercer bloc de l'exposició dedica una atenció especial a la irrupció de la nova arquitectura socialista alemanya i el seu vincle amb el muralisme al servei de l'adoctrinament polític; un fenomen històric en què destacaran nous projectes urbanístics com el de la ciutat d'Erfurt o el de Halle-Neustadt, una ciutat modèlica construïda per als treballadors de la indústria química. "És ací on Josep Renau va poder fer la seua obra mural més ambiciosa, compromesa i monumental", ha afirmat Josep Salvador.

La mostra reuneix més de dues-centes obres procedents majoritàriament dels fons de la Fundació Josep Renau a l'IVAM, "un extraordinari depòsit de la seua obra i el seu arxiu i biblioteca personal depositat al museu", com ha assenyalat la directora, i que han convertit l'IVAM en destinació obligada per a la investigació del paper d'aquest autor en la història de l'art.
También te podría interesar...
0 Comentarios en la noticia




Si quiere opinar introduzca su nombre, email y su opinion, finalmente pulse enviar. TODOS LOS CAMPOS SON OBLIGATORIOS

Nombre

Email

Debe introducir una dirección de correo válida (no aparecerá publicada)

Titulo para el comentario

Introduzca aquí su comentario

Condiciones de uso:
- El usuario se compromete respetar las normas éticas mínimas de convivencia y respeto hacia los demás.
- Todas las opiniones recibidas en Viu Valéncia serán supervisadas antes de la publicación de las mismas.
- Las opiniones podrán ser borradas (pero nunca modificadas) sin previo aviso.
- Cualquier intento de uso fraudulento del presente formulario será registrado y puesto en conocimiento de las autoridades competentes.

Acepto las normas de uso


Foros de debate

No hay foros activos

Pulse aquí para ver los foros abiertos

Buscar en Viuvalencia.com

publi

Buscar